ISTORIE

Velierul „Speranța” din „Toate pânzele sus”

În anul 1954 au fost construite la șantierul naval Drobeta Turnu-Severin o serie de nave de tip SEINER SKS, destinate pescuitui în Marea Neagră.

În urma refuzului ICE PRONAV Galați de a realiza o goeletă a vânătorilor de foci (din scrierile lui Jack London), în anul 1969, una dintre navele SEINER a fost preluată de Studioul Cinematografic „București” pentru a fi transformată în velier.

Proiectul și supravegherea construcției, care a avut loc la șantierul naval Brăila, au fost realizate de Comandorul (r) CLC, Marin Deboveanu.

 Comandorul (r) CLC Marin Deboveanu.

Din perspectiva domeniului construcțiilor de veliere, această ambarcațiune constituia o noutate, deoarece putea fi transformată fără implicarea unui șantier naval în patru tipuri de velier: goeletă, goeletă cu gabieri, brigantină și bric.

Velierul "SPERANȚA" - pictură în ulei, Căpitan Comandor Ionescu Ovidiu Victor
Velierul „SPERANȚA” – pictură în ulei, Căpitan Comandor Ionescu Ovidiu Victor

Variante posibile:

  • Goeletă (8 vele): 4 focuri, 2 rande, 2 vele pic – suprafața totală 114 m2
  • Goeletă cu gabieri (9 vele): 4 focuri, 2 rande, 1 velă pic, 2 vele pătrate – suprafața totală 132 m2
  • Brigantină (12 vele): 4 focuri, 3 vele pătrate, 3 velastrai, 1 randă, 1 velă pic – suprafața totală 165 m2
  • Bric (14 vele): 4 focuri, 6 vele pătrate, 3 valastraie, 1 randă – suprafața totală 182 m2

Este lansată la apă în anul 1970, iar ulterior participă la diverse filmări, activitatea navei fiind una fără staționări. Se filmează la bordul ei „Doi ani de vacanță” , „Lupul mărilor” și nu în ultimul rând celebrul serial „Toate pânzele sus!”

Nu întâmplător, pentru această producție, unul dintre actorii principali selectați a fost Ilarion Ciobanu, care lucrase în tinerețe ca marinar la Constanța.

Ilarion Ciobanu
Ilarion Ciobanu

Caracteristici:

  • Deplasament: 120t (lest 10 tone)
  • Lungime cu bompres: 27m
  • Lungime între perpendiculare: 19m
  • Lățimea maximă: 5,2m
  • Motor:  3D6 de 150 CP la 150 rotații pe minut
  • Viteza cu vele: 8 Nd la vânt de forța 4
  • Viteza cu vele și motor: 12 Nd
  • Viteza cu motor: 8 Nd
  • Echipaj: 24 oameni

Motorul goeletei “Speranța”, 3D6 de 150 CP, a fost fabricat în țara noastră, la Câmpina.

Brigantina "Sloughi" intrând în portul Mangalia, 1970
Brigantina „Sloughi” intrând în portul Mangalia, 1970
Goeleta "SPERANȚA" - schiță de Cpt.cdor Ionescu Ovidiu Victor
Goeleta „SPERANȚA” – schiță în creion, Cpt.cdor Ionescu Ovidiu Victor

Mai jos avem o imagine deosebită, realizată în 1977 în portul turistic Tomis din Constanţa, cu decorul filmului serial „Toate pânzele sus!”

1977  portul turistic Tomis, decorul filmului serial "Toate pânzele sus!"
Goeleta "SPERANȚA" acostată în Portul Tomis, Constanța
Goeleta „SPERANȚA” acostată în Portul Tomis, Constanța

Marin P. Deboveanu

1 răspuns »

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.