În anul 1954 au fost construite la șantierul naval Drobeta Turnu-Severin o serie de nave de tip SEINER SKS, destinate pescuitui în Marea Neagră.
După 20 de ani de activitate, când pescuitul în Marea Neagră devinise ineficient și odată cu dezvoltarea flotei de pescuit oceanic a României, aceste mici nave au intrat în serviciul unor întreprinderi de stat ce-și aveau activitatea legată de mare. Conducerea studiourilor cinematografice a solicitat atunci o ambarcațiune, care le era necesară pentru realizarea unor filme românești și-n coproducție.
În urma refuzului ICE PRONAV Galați de a realiza o goeletă a vânătorilor de foci (din scrierile lui Jack London), în anul 1969, una dintre navele SEINER a fost preluată de Studioul Cinematografic „București” pentru a fi transformată în velier.
Proiectul și supravegherea construcției, care a avut loc la șantierul naval Brăila, au fost realizate de Comandorul (r) CLC Marin Deboveanu.

Astfel, într-o cameră a hotelului „Siretul” și pe o planșetă împrumutată de la uzinele „Progresul” din Brăila, comandorul Deboveanu a schițat brigantina „Sloughi” care a devenit apoi goeleta „Ghost” și-n final celebra goeletă „SPERANȚA.”
Din perspectiva domeniului construcțiilor de veliere, această ambarcațiune constituia o noutate deoarece, putea fi transformată fără implicarea unui șantier naval în patru tipuri de velier: goeletă, goeletă cu gabieri, brigantină și bric.

Variante posibile:
- Goeletă (8 vele): 4 focuri, 2 rande, 2 vele pic – suprafața totală 114 m2
- Goeletă cu gabieri (9 vele): 4 focuri, 2 rande, 1 velă pic, 2 vele pătrate – suprafața totală 132 m2
- Brigantină (12 vele): 4 focuri, 3 vele pătrate, 3 velastrai, 1 randă, 1 velă pic – suprafața totală 165 m2
- Bric (14 vele): 4 focuri, 6 vele pătrate, 3 valastraie, 1 randă – suprafața totală 182 m2
Este lansată la apă în anul 1970, iar ulterior participă la diverse filmări, activitatea navei fiind una fără staționări. Se filmează la bordul ei „Doi ani de vacanță,” „Lupul mărilor” și nu în ultimul rând celebrul serial „Toate pânzele sus!”
Nu întâmplător, pentru această producție, unul dintre actorii principali selectați a fost Ilarion Ciobanu, care lucrase în tinerețe ca marinar la Constanța.

Nava este apoi închiriată de Tele München Group pentru filmele „Vasul fantomă,” „Joc printre pirați” și „Fiul Soarelui.” În asemenea împrejurări, la bordul navei au urcat în decursul anilor actori americani, francezi, germani și desigur români.
În scurtele pauze dintre filmări, nava a făcut plimbări pe mare cu turiștii români și străini, sosiți în vacanță pe litoralul nostru. La finalul acestei cariere strălucite, în anul 1983 nava a fost dată la casare.
Caracteristici:
- Deplasament: 120t (lest 10 tone)
- Lungime cu bompres: 27m
- Lungime între perpendiculare: 19m
- Lățimea maximă: 5,2m
- Motor: 3D6 de 150 CP la 150 rotații pe minut
- Viteza cu vele: 8 Nd la vânt de forța 4
- Viteza cu vele și motor: 12 Nd
- Viteza cu motor: 8 Nd
- Echipaj: 24 oameni
Motorul goeletei “Speranța”, 3D6 de 150 CP, a fost fabricat în țara noastră, la Câmpina.


Mai jos avem o imagine deosebită, realizată în 1977 în portul turistic Tomis din Constanţa, cu decorul filmului serial „Toate pânzele sus!”


Categorii:ISTORIE
1 răspuns »