Cargoul „IAȘI”, lansat la apă în 1897, este mai cunoscut în istoria marinei comerciale române ca prima navă care a inaugurat, în 1909, exportul de cereale pe cale maritimă printr-un voiaj Constanța – Rotterdam.
Timp de 27 de ani, nava și-a îndeplinit fără probleme deosebite îndatoririle față de armator și țară, până când, în 1924, echipajul de pa IAȘI avea să treacă printr-o experiență de neuitat.
O telegramă sosită de la Pireu la Constanța, anunța pe 5 noiembrie 1924 că nava românească „IAȘI” fusese surprinsă de uragan în Marea Egee, fiind remorcată în ultimul moment de salvatorii greci.
Redăm în continuare textul telegramei cu pricina, așa cum a fost tipărita acesta de cotidianul „Dacia”, care se publica la Constanța în perioada interbelică.
„Pireu, 5 noiembrie 1924 – Vaporul „IAȘI” al Serviciului Maritim Român (SMR), sub comanda căpitanului Popescu, plecând din Constantinopol Duminică după-amiază [2 noiembrie] cu destinația Grecia, a fost surprins la miezul nopții în marea Egee de un puternic uragan.
La un moment dat, furia valurilor crescu’ întratăta, încât rupseră cârma vaporului, astfel că „IAȘI” a rămas în voia soartei. Toate chemările de ajutor prin T. F. F. au rămas fără rezultat, deoarece niciun vas din porturile insulelor grecești nu se încumeta să iasă în larg.
Pe la ora 1 „IAȘI” se izbi cu putere de stâncile unei mici insule, din prelungirea insulei Limnos. Prora vaporului se sparse iar apa pătrunse în magazii, în mari cantități, amenințând să-l scufunde.
Un remorcher grecesc sosi însă la momentul proprice, dând ajutoarele necesare, în urma cărora vaporul „Iași” a putut fi remorcat până în portul Pireu, unde va trebui să rămâie în reparație, vasul prezintând avarii serioase.
Cu ocazia furtunei de pe marea Egee, multe corăbii de pescari s-au înecat. Sunt mai multe zeci de victime omenești”
Câteva detalii
Nava era de concepție englezească, fiind construită în septembrie 1897 la Șantierele „Napier & Sons Ltd.“ din Glasgow, Marea Britanie.
- IMO: 5600967
- Indicativ: HBRQ
- Port de înmatriculare Brăila
- 3.750 TDW
- Armator: Serviciul Maritim Român (SMR)
Cargoul IAȘI avea corpul din oțel iar puntea din lemn,lungime de 91,44m, lățime de 12,06m și o înălțime de 6,74m. Propulsia era realizată cu ajutorul unui motor pe cărbuni, cu triplă expansiune, care genera 1050 cp (cai putere) și o viteză maximă de 9,5 noduri marine.