Prima istorie scrisă a Flotei de Pescuit Oceanic a României
Lucrarea de față reprezintă, până la acest moment, singura istorie scrisă a fostei flote românești de pescuit oceanic. Fiind mai degrabă un material de presă fără pretenții academice, textul conține informații din abundență, expuse în cronologia evenimentelor care au marcat finalul comunismului și trecerea la capitalism a ceea ce s-a numit Întreprinderea de Pescuit Oceanic…
Caracatița Petromin. Externalizarea flotei de petroliere și mineraliere
În Constanta, dacă ai ocazia să dicuți cu oamenii care au trăit momentele „renașterii capitalismului” din anii ’90, și care eventual au avut o legătură și cu fosta flotă, vei descoperi amintiri despre „jaful de la Petromin” și mai puțin spre deloc despre fosta mare companie de tancuri și vrachiere a statului român.
Dosarul afacerii Petromin-Klaveness. De la 324 milioane USD la zero prejudiciu
Celebrul “Dosar Flota” despre care toată lumea a auzit vorbindu-se la televizor în ultimii 32 de ani se referă la “pierderea proprietății de către CNM PETROMIN Constanța a 16 nave mineraliere” dintr-un total de 321 de nave, aflate în parcul IEFM Navrom în decembrie 1989. Procurorii au folosit, de fapt, termenul de “pierdere ilegală” a…
Afacerea “MOIRA” care nu apare în Dosarul Flota. Cum s-au evaporat 30 de milioane USD (Flota VI)
Urmărind șirul acestor parteneriate considerate strategie la momentul perfectării lor, prezentăm în continuare asocierea CNM Petromin cu grecii de la MOIRA.
Implicarea serviciilor secrete în afacerile flotei. Minerva și intervenția lui Ion Iliescu (Flota V)
Pe viitorul director general al companiei Petromin, schimbarea regimului petrecută în decembrie 1989 l-a găsit pe funcția de șef al Secției a III-a de petroliere a fostei IEFM Navrom. Din această poziție, deja celebrul Călin Dragomir Marinescu zis “Șogunul” se ocupa de managementul navelor petroliere, precum și a personalului ambarcat pe acestea. Imediat după prăbușirea fostului regim,…
Cum au apărut primele firme de shipping din Constanța. Reorganizarea flotei (Flota IV)
După vânzarea celor 24 de nave în 1990, într-un consens general cu factorii de răspundere din Ministerul Transporturilor și cei ai companiei de navigație NAVROM, guvernul Petre Roman trece la acțiune, și emite HG 494 din 9 Mai 1990, care-și produce efectele în perioada 15 Mai – 1 Iunie 1990, după publicare în Monitorul Oficial.
Adevăratul dosar FLOTA. Cum s-au vândut primele 25 de nave (Flota III)
Întrebarea “unde a dispărut flota” de nave maritime a României este o manipulare în sine: flota n-a dispărut ca prin minune, navele noastre au fost vândute la bucată sau în grup, second-hand sau la fier vechi, ipotecate la bănci pentru a credita diverse afaceri, distruse din punct de vedere tehnic, sau abandonate prin diferite porturi…
Destinul zbuciumat al navelor din fosta flotă de pescuit oceanic, atacate cu artilerie de trupele Polisario și mitraliate de teroriștii senegalezi (Flota II)
Admiterea primei promoții de ofițeri de marină civilă (1972), achiziționarea primelor tancuri petroliere de mare capacitate (1974), demararea lucrărilor la rafinăria Petromidia (1975), și nu în ultimul rând semnarea contractelor “armament contra hrană” cu statele africane și “petrol contra hrană” cu Orientul Mijlociu, toate acestea organizate într-o perioadă scurtă de timp n-au constituit doar simple…
Navele românești, victime ale unui conflict internațional pe care Ceaușescu l-a ținut secret (Flota I)
În această primă parte, evocăm un episod puțin cunoscut din perioada regimului comunist, prin care arătăm pericolele la care au fost supuși marinarii români ce activau în cadrul flotei comerciale. Este vorba despre un eveniment din 1987, an în care armata iraniană a primit ordin să indisponibilizeze toate navele românești aflate în Golful Persic.

Despre adevăratul Dosar Flota
Cunoscutul dosar judiciar intitulat generic „Dosarul Flota” se referă doar la 16 nave din cele 321 pe care le avea statul român la nivelul anului 1989.
În schimb, demersul nostru istoric, prezentat în capitolele alăturate, face o analiză cronoligică complexă asupra situației întregului parc de nave, companiilor de navigație și a personalului navigant, din 1987 spre prezent.
Recomandăm citirea în ordine, începând cu prima parte.
Cei care dau pagina istoriei fără s-o citească, nu vor cunoaște niciodată nimic.

Abonează-te
Vei primi un mail la fiecare nouă postare