Cargoul GALAȚI, proiect 262, este opera navaliștilor Șantierului Naval Galați (SNG). Construcția acestei nave, cap de serie, a fost demarată în iunie 1958, moment ce marchează simbolic constituirea flotei comerciale moderne a României.
Începerea lucrărilor a fost anunțată, după cum se obișnuia, în presa controlată de regimul socialist de la București, anume pentru a sublinia „mărețele cuceriri ale epocii de aur.” Astfel, ziarul Viața Nouă, organ al comitetului regional al Partidului Muncitoresc Român (PMR) din Galați, în numărul 4222 publicat miercuri, 25 iunie 1958, titra următoarea știre:
„Joi, 24 iunie a.c., la Șantierul naval Galați a început construcția primului cargou romînesc de 4.500 tone. Cu acest prilej a luat cuvântul tovarășul Constantin Cazacu, directorul S.N.G., care a felicitat colectivul de proiectanți, ca și întregul colectiv al șantierului, pentru realizările obținute în această direcție, urându-le noi succese în construirea navelor de mare tonaj.
Cinstea de a fi tăiat prima foaie de tablă, din componența viitorului cargou, a revenit constructorilor fruntași Panait Caraman, Nicolae Ghiriac, Iorgu Lehăceanu și Mihai Jani. Cargoul se construiește după proiectul întocmit de un colectiv de ingineri condus de tovarășul inginer Flavia Anghel, din cadrul sectorului de proiectări al Șantierului naval Galați. Cargoul va avea o lungime de 100m., o lățime de 13,90 m, și o înălțimede 8,10 m.
Până la 23 August colectivul de constructori și-a luat angajamentul să asambleze pe cală primul raion al vasului, studiind și posibilitatea ca încă un raion să fie asamblat pînă la această dată.”
Pe data de 10 iunie 1960, cargoul a părăsit șantierul constructor pentru executarea probelor de marș. La bord, alături de personalul navigant și de comandantul navei, Costică Odobaș, se aflau mai mulți ingineri și tehnicieni de la Șantierul naval din Galați, printre care inginerul Ion Călin, electricianul Andrei Vanghele și mecanicul Andrei Spiru.
După efectuarea verificărilor și remedierea carențelor constate, nava a fost livrată în același an, la începutul lunii decembrie, societății Navrom Constanța. După câteva zile de pregătiri, cargoul „GALAȚI” avea s-o pornească în primul voiaj, pe 15 decembrie 1960, spre Regatul Danemarcei.
„Cargoul „Galaţi“ de 4500 tone, cea mai nouă realizare a tehnicii navale româneşti, a plecat miercuri după-amiază din Constanţa în prima cursă spre porturile Danemarcei. Acest vas modern realizat de curând de constructorii navali din Galaţi va fi folosit pentru transportul de mărfuri diverse şi cherestea pe toate căile maritime. El are instalaţii moderne de navigaţie, instalaţii electrice pentru mecanizarea lucrărilor de încărcare-descărcare, instalaţii de aerisire şi frigorifice pentru navigaţie în diverse regiuni. Prin folosirea, într-o măsură importantă, a maselor plastice şi a mobilierului din lemn de frasin şi nuc, pe vas a fost realizat un bun şi plăcut confort” transmitea agenția de presă Agerpres, joi, 15 decembrie 1960.
Primele 100 de voiaje
La 10 ani după botezul apei, cargoul „GALAȚI” străbătuse deja primele 100 de curse ale sale, adică peste 650.000 km și 300.000 tone de mărfuri livrate. În acest interval, pavilionul i-a fluturat în peste 50 de porturi din Europa, Asia și America Latină.
După un serviciu de 28 de ani, cargoul GALAȚI a fost retras la cheiurile Brăilei, fiind vândut mai apoi, în februarie 1990 la fier vechi. Condițiile vânzării le-am prezentat în amănunt într-un material publicat anterior sub titlul „Adevăratul dosar FLOTA. Cum s-au vândut primele 25 de nave (Flota III)”
Caracteristici
IMO | 5125465 |
Indicativ | YQSM |
Tonaj | 4400 TDW |
Lungime | 98,30m |
Lățime | 13,93 |
Pescaj | 5,8m |
Propulsia | Sulzer, model 5TAD56, Elveția |
Viteza maximă | 12,5 Nd |
Bunker | 225 tone |
Echipaj | |
Nave surori | Brăila, Iași, Suceava, Victoria, Cluj, Craiova, Timișoara, Brașov, Oradea, Deva, Bacău, Baia Mare, Sibiu, Tîrgoviște, Iași (IMO 6901608), Vaslui, Tîrgu Mureș |
Categorii:RNR