ISTORIE

Aurel Vlaicu a construit primul avion metalic din lume

Istoria aviației menționează la loc de frunte numele lui Aurel Vlaicu, printre pionierii zborului la bordul aparatelor cu motor. Constructor al unor avioane unice prin caracteristici, în epoca de la începutul secolului 20, el este considerat făuritorul primului avion metalic din lume (Vlaicu III).

Dintre performanțele sale sunt amintite câștigarea premiul întăi pentru aruncarea la țintă a unui proiectil, și a premiului al doilea  pentru aterizarea la punct fix, ambele obținute în cadrul concursului internațional de la Aspern, Viena, în iunie 1912

Aparatul de zbor "Vlaicu III"
Aparatul de zbor „Vlaicu III”

Deși au trecut mai bine de 100 de ani de atunci, amintirea unor temerare acțiuni săvârșite pe cerul Bucureștilor, rămân demne de inserat. Astfel, la 26 august 1910, Aurel Vlaicu a întreprins primul zbor al unui aviator român deasupra capitalei, eveniment consemnat extrem dc elogios de întreaga presă bucureșteană. Momentul de neuitat a fost relatat și de scriitorul Emil Gîrleanu, din al cărui final de articol reproducem: “Ținându-ne răsuflarea, cu lacrimile în ochi, așa l-am urmărit în seara aceea, istorică pentru noi, în care și-a încununat izbânda”

Puțin timp după aceea, zidurile orașului au fost împânzite cu zeci de afișe ce anunțau publicul că, în curând, se vor încerca noi recorduri de zbor.

Redăm un fragment din respectivul anunț: “Hipodromul de la Băneasa. Duminică 17 octombrie 1910 va avea loc marele miting de aviațiune pentru experiențele celui dintâi aeroplan românesc inventat, construit și pilotat de inginerul român Aurel Vlaicu.”

Aurel Vlaicu - imagine din Luceafărul, 1913
Aurel Vlaicu – imagine din Luceafărul, 1913

Iată cum ne descrie Victor Ion Popa, autorul biografiei romanțate a lui Aurel Vlaicu, deosebitul succes realizat atunci de aviator: “Și astfel, la un an după trecerea lui Bleriot, în același loc, Vlaicu a făcut pentru toată lumea o arătare a vredniciei lui de născocitor, de meșter și de pilot a zburat de două ori mai sus, de două ori mai mult și aproape de două ori mai repede.

Iar când trei ani după aceea, la 13 septembrie 1913, aripile Icarului din Binținți s-au frânt, Nicolae lorga a scris: “Oricând îndrăzneala omenească va smulge aiurea succese strălucite naturii vom zice cu mândrie: Și noi am avut pe Vlaicu!”

În muzeul memorial amenajat în localitatea natală Binținți, acum comuna Aurel Vlaicu, se pot vedea machetele avioanelor construite în urmă cu șase decenii, casca de pilot și pelerina purtate de îndrăznețul zburător în ultimele sale clipe. Aceste obiecte au devenit piese de muzeu care dezvăluie privitorilor o părticică din geniul poporului nostru.

Aurel Vlaicu
Aurel Vlaicu

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.