Cargoul Turnu SeverinRNR

TURNU SEVERIN, cargou de 1488 TDW, construit în 1964

Motonava Turnu Severin, cargou cu o singură elice, a fost construită în anul 1964 la Șantierul Naval Drobeta Turnu-Severin având ca navă soră CARANSEBEȘ. Ulterior a intrat în dotarea companiei NAVROM Constanța.

Cargoul TURNU SEVERIN

Caracteristicile navei:

Motor principal 6 K.V.L.- 43 – 1 200 HP
2 generatoare de curent, Deiner Benz
Lungime între perpendiculare, 69,5m
Lungime peste tot, 73,78 m;
Lăţimea de construcţie, 10,75m
Înălţimea de calcul, 5,6m
Tonaj brut, 1.276,8 TRB
Tonaj net, 613,9 TRN

Pescaj funcţie de tonaj

  • linia de încărcare de vară, 4,9 m
  • lina de încărcare de iarnă, 4,84 m
  • capacitatea totală de încărcare vara, 1.525 t
  • capacitatea totală de încărcare iarna, 1.461 t
  • viteza navei încărcate, 9 Nd
    Capacitatea tancurilor în m³
    Lubrifianţi, 2.5 m³
    Apă potabilă, 32,0 m³
    Balast, 480,0
    Consum zilnic, 4 tone

Surse: Arhiva căpităniei portului Constanţa, Fond Registrul matricol al navelor, anul 1964, fila 98

Scufundarea navei

La data de 11 ianuarie 1977, cargoul „Turnu Severin“ (pavilion: România, IMO: 6621715, indicativ YQBM), aflat sub comanda lui Emil Potrocea (echipaj 18 membri) venea încărcat cu cărămidă refractară din portul Kimassi, Grecia pentru Combinatul Siderurgic Galaţi (SIDEX).

S-a scufundat în Strâmtoarea Dardanele, la Sud de Chanak, zona Havuzlar, în urma coliziunii cu cargoul „Admiral Smajeviç“ (pavilion: Iugoslavia, IMO: 6413780, 12.787 tdw., 8.569 trb., lungime: 154,10 m, lăţime: 19,60 m, echipaj: 30 membri, pasageri: 4 femei și 2 copii, constructor: ianuarie 1965, „Brodosplit“, Split – R.S.F. Iugoslavia).
Au fost înregistraţi 14 morţi şi 3 răniţi.

Au decedat: Emil Potrocea – comandant (n. 3 iunie 1935), Ion N. Dorneanu – of. I maritim (n. 09.09.1939), Adrian V. Silea – of. electrician (n. 03.01.1953), Vasile P. Filat – ofiţer maritim III, Radu Gr. Rădulescu – ofiţer II RTG, Chemal H. Maxud – şef-mecanic (n. 14.07.1948), Victor V. Stănculescu – of. mecanic II (n. 24.09.1946), Gheorghe S. Apalaghiei – ofiţer mecanic III, Gheorghe D. Ciurea – motorist stagiar (n. 25.07.1941), Decebal Alexandru – marinar stagiar, 25 ani, Nicu N. Dan – şef-echipaj (n. 01.12.1938), Erol I. Curtgeafar – timonier (n. 16.09.1943), Petre Gh. Boruz – motorist (n. 01.02.1933), Musin A. Geamil – ospătar.

Supravieţuitori: Gheorghe T. Dumitru, 37 ani – motorist, Alexandru Dobrescu, 33 ani – bucătar, Emilian Vâlcu, 37 ani – timonier, Victor Vărgălui, 25 – timonier.
Cei patru marinari români au fost salvaţi de caicul „Buiuk Elmekoi“ la Sevanlidere și transportați la Spitalul de Stat din Çanakkale.

Litigiul

Corneliu Mihăilă, specialist în litigii şi asigurări maritime : „Soluţionarea litigiului s-a efectuat prin Arbitraj Londra, care a stabilit gradul de vinovăţie de 50% în sarcina fiecăreia dintre cele două nave.

Urmare a hotărârii instanţei, familiile celor decedaţi au primit din partea asiguratorilor navei „Admiral Smajeviç“ suma totală netă de 328.044 USD, iar cei patru supravieţuitori suma de 6.285 USD“.

Informații deosebit de interesante despre împrejurările în care s-a scufundat cargoul au fost publicate de Mariana Iancu în Adevărul de Constanța, în materialul următor:

Enigmele cargoului ,,Turnu Severin” scufundat in Dardanele. Fiul comandantului:
,,Cum nu l-am vazut niciodata mort, am sperat intr-o minune”

Categorii:RNR

Etichetat ca:, , ,

1 răspuns »

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.