Istorie

Ziua în care Marina Română le-a scos rușilor războiul din cap: „Echipaj, ocupați posturile de luptă”

“Tov. Stalin a hotărât executarea de lovituri asupra Constanței cu flota și aviația. Raportați când sunteți gata să executați o lovitură în comun.”

Acesta a fost ordinul, din 23 iunie 1941, primit de Contraamiralul Filipp S. Okteabrski, comandatul Flotei Sovietice din Marea Neagră. Constanța trebuia bombardată de navele rusești, sprijinite de aviația maritimă.

Așa a apărut marina noastră – Ștefan cel Mare primul armator român

Aria carpato-danubiano-pontică a oferit din preistorie condiţii ideale pentru o economie complementară ca bază materială a evoluţiei sociale; reţeaua râurilor interioare, dispusă radial, întăreşte această unitate, înlesnind totodată circulaţia umană precum şi cea a bunurilor materiale şi spirituale. Situat în culoarul dintre Marea Baltică şi Marea Neagră acest spaţiu a fost permanent o punte de legătură între vestul şi estul, nordul şi sudul continentului nostru iar pe plan mai larg între Europa, Asia şi Africa.

Amiralul TOGO, părintele marinei japoneze

În noaptea de 8 spre 9 Februarie 1904 torpilele lan­sate de vasele japoneze distrugeau flota rusă în apele de la Port-Arthur. Semnalul războiului era dat! Trupele japoneze pă­trundeau în Coreea. La 2 Ianuarie 1905, după 2 luni de asediu, apărat vitejește de Kondratenko, Port-Arthur își deschidea porțile generalului Maresuke Nogi. La 27 Mai, al aceluiași an, avea loc “bătălia din Marea Japo­niei” : flota japoneză condusă de Amiralul Togo, dis­trugea completamente escadrele rusești ale amiralului Rojestvenski.

Navigația submarină de la Alexandru Macedon. Primele submarine din lume – Scurta istorie a navigației partea 4

Istoria navigației submarine este una foarte veche și începuturile sale datează din timpuri destul de îndepărtate. Se știe că încă de pe vremea lui Alexandru cel Mare în timpul asediului orașului Tir (anul 332 îen) s-au întrebuințat niște clopote submarine, scufundătoare, similare cu cele utilizate de scafandri și în zilele noastre.În timpul Renașterii istoria ne amintește de Leonardo Da Vinci care se gândea la posibilitatea navigației submarine și la zbor.

Marina în perioada dezvoltării imperiilor coloniale. Codul de disciplină. De la vânt la abur – Scurta istorie a navigației partea 3

În perioada secolelor XV – XX marile puteri europene (Regatul Unit, Franța, Spania) încep să-și dezvolte imperiile coloniale și implicit influența lor asupra lumii. Harta geostrategică a lumii este rescrisă și totul devenea posibil cu ajutorul marinei.  Din acest motiv Marx avea să afirme – analizând perioada de naștere a capitalismului – că navigatorii, negustorii […]

ISTORIA „SALVAMAR” DE LA REGELE CAROL al II-lea LA GHEORGHE OANCEA

Civilizaţia a înfrânt în om egoismul primitiv, infiltrându-i sentimentele de esenţă superioară așa cum sunt mila, caritatea sau spiritul de sacrificiu, care nu-i mai îngăduie să privească cu nepăsare la suferinţele semenilor săi. Aceste admirabile sentimente umane au dat naştere la nenumărate instituţiuni de asistență socială, cărora atâţia oameni se dedică cu adevărată pasiune, contribuind […]

De la galerele romane la navele cu guri de foc. Praful de pușcă, Navigatorii, Capitalismul și grupul „Illuminati” – Scurta istorie a navigației Partea 2

Din galerele fenicienilor au evoluat cele grecești, și mai apoi cele romane. După ceteva sute de ani, dezvoltarea navelor de război purtătoare de guri de foc a dus la stăpânirea lumii și la descoperiri geografice fără precedent. Forța musculară a gelerienilor a fost înlocuită cu forța vântului, iar spațiul câștigat astfel pe ambarcațiuni a fost […]

DeMedici

Banii și Dumnezeu: În ce ai încredere ?

Atunci când primești bani, de fapt, nu ești plătit. Este doar o iluzie. Banii reprezintă numai o promisiune de plată. De exemplu, atunci când primim salariul în bani, acceptăm faptul că în viitor vom putea schimba bancnotele pe bunuri și servicii. Este deci o chestiune de încredere să primești bani. Trebuie să ai incredere în […]

Nava cargo "EVANGELIA"

Povestea epavei de la Costinești.”EVANGELIA” salvadă de un comandant român

Cunoscută mai mult ca “epava de la Costinești”, nava „EVANGELIA” [fn. Evanghelia] fosta „SAXON STAR 2” a aparținut flotei celebrului armator grec Aristotel Socrates Onassis. Chiar în anul în care Onassis a cerut-o în căsătorie pe frumoasa Jackie Kennedy, soția fostului președinte american John F. Kennedy, un ofițer de marină român i-a stricat grecului socotelile. Trebuia să fie o afacere pe cinste dar s-a dovedit un eșec neașteptat. În loc să se scufunde, Evangelia a fost salvată în ultimul moment de Mircea Ionescu, comandantul Grupului de Intervenții si Salvare Navală al portului Constanța.

Încarc…

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Totul a pornit din apă

Apa a atras oamenii încă din cele mai îndepărtate timpuri. Regiunile scăldate de apele lacurilor, râurilor, fluviilor și mărilor, au fost întotdeauna bogat populate, iar cele mai multe au devenit leagănul civilizației noastre.

Trecerea de la copacul prăvălit în apă, la nava supusă voinței omului s-a petrecut în decursul a mii de ani. Legat sufletește și protejat de mica sa ambarcațiune, omul avea să învingă stihiile dezlănțuite ale naturii prin curaj, tenacitate și inventivitate.

Te abonezi aici

și vei primi ultimele materiale publicate despre istoria marinei